• Ugrás az elsődleges navigációhoz
  • Skip to main content
  • Ugrás a lábléchez

Lépjünk, hogy léphessenek!

a sérült gyermekekért és családjaikért

  • RÓLUNK
  • TEVÉKENYSÉGÜNK
    • ÉRDEKKÉPVISELET
    • LAKHATÁS
    • OTTHONÁPOLÁS
    • OKTATÁS
      • A Holnap Iskolája
  • HÍREINK
  • KAPCSOLAT
  • TÁMOGASS!
  • KERESÉS
  • ENGLISH
    • About us
    • The School of Tomorrow

Az ápolási díjon fukarkodva az állam a saját karjába harap

2017.04.12. – Egyesület

Régi adósságát kellene törlesztenie a parlamentnek a kormányzaton belül mostanában tervezett jövő évi költségvetésben. El kellene ismernie, hogy azok, akik súlyosan sérült, fogyatékos gyermeküket, rokonukat otthon ápolják, munkát végeznek. Bár első ránézésre ez szimbolikus kérdésnek tűnik, valójában azonban messzemenő következményei lennének.

Akik hozzátartozójuk ápolása miatt nem tudnak kereső tevékenységet folytatni, a jelenlegi szabályok szerint ápolási díjat kapnak az államtól. A fokozott ápolási igény esetén emelt összegű, a legsúlyosabb esetekben pedig kiemelt ápolási díjra lehet jogosult az ápoló hozzátartozó.  Az alapösszegű díj alanyi jogon jár, az emelt és kiemelt összegűt viszont szakorvosi vélemény alapján a kormányhivatal állapítja meg.

Az ápolási díj összege 2017-ben31 000 forint. Az emelt összegű ápolási díj az alapösszeg 150%-a, a kiemelt ápolási díj pedig az alapösszeg 180%-a, azaz havonta 55 800 forint – bruttó, amelyből az állam még 10 százalék egészségügyi járulékot is von. Ha ehhez hozzászámítjuk még a 2008 óta (!) változatlanul 23300 forint emelt összegű családi pótlékot, akkor havi 73520 forintból kellene elvileg megélnie két embernek.

A legnagyobb jóindulattal is csak igen szerénynek nevezhető bevételi oldallal szemben ugyanakkor tetemes többletköltségek is megjelennek. Egy amerikai felmérés[1] szerint a szülők a sérült gyerekekre kétszer annyit költenek, mint az egészségesekre. A TÁRKI tavalyi tanulmánya[2] szerint a közvetlenül a fogyatékossággal összefüggő többletkiadás a megkérdezett családokban meghaladta a havi 6 ezer forintot, de ez az átlag úgy jött ki, hogy a családok nagy része még azokra a segédeszközökre sem tudott költeni, amelyek a normális életvitelhez szükségesek. Egy megfelelően kialakított WC-ülőke például 60 ezer forintba kerül. A TÁRKI által megkérdezettek közül pszichológusra, vagy gyógytornászra szinte senkinek sem futotta.

Holott erre is nagyon nagy szüksége lenne nem csak az ápoltnak, hanem az ápolónak is. A napi 24 órás szolgálat, az állandó emelgetés, a kialvatlanság, a kikapcsolódási lehetőségek hiánya fokozatosan felőrli a kezdetben általában életerejük teljében lévő szülők energiáit. Az érintettek között még az országos átlagnál is többen vannak képzettek, sőt magasan képzettek, akik e kimerítő időszak után a „normál” gazdaságban is értékes munkaerőként jelenhetnének meg – ha addigra az anyagi gondokkal tetézett fizikai nehézségek teljesen le nem amortizálnák a bennük felhalmozott humán tőkét.

Elvileg a szülők és rokonok kisétálhatnának a helyzetből, ha „egyszerűen” az állami intézményekre hagynák az ápolás feladatát, de ezzel mindenki rosszul járna. A szülők nyilván szeretik gyermeküket és hajlandók a legvégsőkig elmenni, hogy ők ápolhassák saját gyermeküket. Jellemzően azok a családok kényszerülnek állami intézménybe adni a szeretett hozzátartozót, ahol egyik rokonnak sincs még átlagos jövedelme sem (nem kizárt, hogy éppen ez a tényező emeli az országos fölé az ápoló hozzátartozók átlagos iskolázottsági mutatóit.) Rosszul járna az ápolt, hiszen ma még döntően nagy, több tíz, vagy százfős intézményekben helyezi el az állam a fogyatékkal élőket. Gyerekcipőben jár még az úgy nevezett kitagolás, amelynek lényege, hogy a mega-intézmények helyett mindenki családiasabb, normális emberi közeget teremtő, néhány fős otthonokban élhet.

És nagyon rosszul járna az állam is! A Civilek a költségvetésről[3] projekt keretében tavaly már kiszámolta a Költségvetési Felelősségi Intézet[4] és a Lépjünk hogy léphessenek Egyesület[5], hogy egy intézményi hely az államnak nettó 97 ezer forintba került már 2014-ben is. 2018-ra ez biztosan jóval meghaladja a 100 ezret.

A megoldás egyértelműen abban az irányban keresendő, hogy az ápolást lehetőleg minél nagyobb arányban a hozzátartozók végezzék, de ez ne jelentsen számukra aránytalan terhet, és amint lehetővé válik, mielőbb ismét el tudjanak helyezkedni a munkaerő-piacon az eredeti tudásuknak és képzettségüknek megfelelő szinten. Ehhez szükségük van megfelelő szolgáltatásokra (pszichológus, gyógytornász, stb.) a nehéz években, megfelelő szolgáltatásokra a visszatérés időszakában és közben elfogadható jövedelemre, amiből méltányos életkörülményeket tudnak fenntartani.

A környező országokban erre már mindenhol rájöttek.

Nem kell a német, vagy osztrák szintekkel példálózni, még a román ápolási díj is 70 százalékkal magasabb a miénknél. Ha még azt is figyelembe vesszük, hogy a romániai 85 ezer forint az ottani átlagbérnek az 57 százaléka, míg a magyar az itteni átlagbérnek csak a 33 százaléka, akkor a különbség még mellbevágóbb.

És akkor még arról sem beszéltünk, hogy több környező országban az ápolók munkáját nyugdíjra, fizetett szabadságra és táppénzre jogosító tevékenységnek ismerik el. Ehhez persze az is hozzá tartozik, hogy az ápolási díj a normál jövedelemskála szerint adózik, csak hát arrafelé az ilyen alacsonyabb jövedelmek jellemzően egyébként sem adóznak, legfeljebb járulékokat fizetnek.

Ha le karjuk fordítani magyar viszonyokra a környező országok számait, akkor – szlovák és román alapon – a mostani 55,8 ezer forintos kiemelt ápolási díjat a bruttó 129 ezer forintos minimálbérnek kellene felváltani, de hogyha a cseh viszonyokat követnénk, akkor a 160 ezer forint környéki garantált bérminimum dukálna.

És hogy mindez mennyibe kerülne az államnak?[6] Érintett családonként a havi nettó 50 ezer forint jövedelem-növekedés a költségvetésben évente 6 milliárd forint többletkiadást jelent. Ha viszont az az ápoló, aki a mostani rendszerben 10 év ápolás után teljesen lemerülten jó esetben is csak egy minimálbéres állást talál, megfelelő állami segítséggel viszont megkaphat egy átlagbért is, akkor a kettő közti különbség adójából az államnak 5 év alatt megtérülhet a 10 évnyi kiadás.

Az utóbbi években egyre több olyan területen terjeszkedik a magyar állam, ahol sokak szerint nem kellene, a súlyosan sérülteket ápoló rokonok hatékony segítésétől mégis régóta vonakodik. Pedig ezt a célt minden politikai oldal támogathatná. Egy kis lépés lenne a parlamentnek, de nagy lépés az érintetteknek.

[1] https://dspace.lboro.ac.uk/dspace-jspui/bitstream/2134/2473/1/1859352898.pdf

[2] http://www.tarki.hu/hu/news/2016/kitekint/szocpol/20160823_szocpol_monitoring_3_tatrai.pdf

[3] www.feleloskoltsegvetes.hu

[4] www.kfib.hu

[5] www.lepjunkhogylephessenek.hu/

[6] http://feleloskoltsegvetes.hu/elemzesek/serult-gyermekek-apolasa/

 

Egyesület

Reader Interactions

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Footer

Iratkozz fel és csatlakozz hozzánk

Adatkezelési szabályzat

Startstúdió | Honlapok civil szervezeteknek

Weboldalunk a felhasználói élmény javítása érdekében sütiket használ. Kérjük, a weblap további böngészéséhez fogadd el az adatkezelési szabályzatot és a sütiket
Cookie SettingsMindet elfogadom
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT