Szeptember 10-én elküldtünk egy más szervezetekkel és érintett szülőkkel közösen megfogalmazott nyílt levelet Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkárnak arról, hogy mire van szüksége a Sajátos Nevelési Igényű tanulóknak és családjaiknak ahhoz, hogy a koronavírus járvány második hulláma alatt se sérüljön az oktatáshoz való joguk az SNI-tanulók távoktatásáról végzett kutatásunk tapasztalataiból tanulva.
A válaszát, melyre a mi hivatalos válaszunkat most fogalmazzuk, alább olvashatjátok. Ti mit gondoltok a leveléről?
Köszönettel vettem levelét, mellyel kapcsolatban az alábbi tájékoztatást adom:
Az ország felkészült a védekezésre, így a Kormány továbbra sem tervezi a tantermen kívüli, digitális munkarend általános, rendszerszintű bevezetését a köznevelésben. Ez igaz a fogyatékossággal élő gyermekeket, tanulókat nevelő-oktató intézmények esetében is, ahol – amint arra Ön is utalt – különösen nagy szerepe van a fejlesztésben a személyes interakcióknak. Egyedileg, egy-egy adott intézményben vagy tanulócsoportban eddig is sor került és ezután is szükség lehet tantermen kívüli, digitális munkarend átmeneti bevezetésére, ez jellemzően 1-2 hetet jelent, amit követően a gyerekek ismét visszatérhetnek az iskolaépületekbe.
Amennyiben egy adott intézményben az Operatív Törzs döntése alapján meghatározott időre át kell térni a személyes jelenlét nélküli oktatásra, erre az esetre az Oktatási Hivatal honlapján részletes módszertani ajánlást tettünk közzé, amely külön kitér az alkalmazandó platformok és online megoldások kérdésére, valamint a valós idejű online jelenléttel járó, audio-vizuális technológiával támogatott órák fontosságára. Ehhez a szükséges platformok és módszertani ismeretek a köznevelési intézmények számára rendelkezésre állnak, és további – központi – fejlesztések is vannak folyamatban annak érdekében, hogy minél több szolgáltatás egy platformon legyen igénybevehető.
A kontaktkutatás keretében szükséges népegészségügyi, járványügyi döntések meghozatala a Nemzeti Népegészségügyi Központ, illetve a területi járványügyi hatóságok feladat- és hatásköre. Ugyanakkor a jelenlegi gyakorlat is azt mutatja, hogy indokolt esetben az illetékesek elrendelik a szoros kontaktnak minősülő osztálytársak, pedagógusok tesztelését, amelyet ilyenkor természetesen az állam térítésmentesen biztosít.
Végezetül kérem, engedje meg, hogy ezúton is megköszönjem Önnek és szülőtársainak is a sok támogatást, amellyel a tavaszi időszakban gyermekeik fejlődését és az intézmények nevelő-oktató munkáját segítették!
Üdvözlettel:
Maruzsa Zoltán
Vélemény, hozzászólás?