Tisztelt Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár!
Nagy örömünkre szolgált, és ezúton is köszönjük Önnek, hogy a 2020. szeptember 10-én küldött nyílt levelünkre a Sajátos Nevelési Igényű gyermekek oktatásáról a pandémia időszakában ilyen gyorsan válaszolt nekünk. Azonban sajnálattal olvastuk, hogy a levélben feltett kérdéseinkre érdemi választ nem adott. Ezért most engedje meg, hogy ezeket a kéréseinket újra feltegyük önnek, néhány kiegészítéssel élve.
- A fogyatékossággal élő tanulók számára, akik eleve tipikusan kis csoportokban (6-8 fő) tanulnak a tantermen kívüli oktatás egy lehetséges újabb időszakában is tegyék lehetővé a tantermi oktatást a megfelelő járványügyi óvintézkedések betartása mellett.
Ez a csoport egy eleve szűkebb réteget takar, , ahol a fogyatékossággal élő gyermekek támogatási szükségletei következtében jelentősen kevesebb a nagyobb közösségekbe való ingázás lehetősége. Többségében a szokásos napi rutint jelentő helyszínek között (pl. iskola-otthon) történik a tényleges mozgás, ami ezáltal könnyebben utánkövethető. Mindezeket figyelembe véve, számukra az otthonmaradás legtöbb esetben nem indokolt.
Ön, a 2020. szeptember 13-án feladott válaszában azt írta nekünk, hogy a “Az ország felkészült a védekezésre, így a Kormány továbbra sem tervezi a tantermen kívüli, digitális munkarend általános, rendszerszintű bevezetését a köznevelésben.” és hogy “ Egyedileg, egy-egy adott intézményben vagy tanulócsoportban eddig is sor került és ezután is szükség lehet tantermen kívüli, digitális munkarend átmeneti bevezetésére, ez jellemzően 1-2 hetet jelent, amit követően a gyerekek ismét visszatérhetnek az iskolaépületekbe.” Azonban, ez a 2. pontban is említett, utazó gyógypedagógusok által végzett mozgásfejlesztések esetére érvényes protokollt még nem tisztázza. Szeretnénk azt kérni, hogy amennyiben a fejlesztések nem az anyaintézményen belül, hanem kihelyezett pedagógusokkal valósulnak meg, ezt az iskolák az intézmény vagy tanulócsoportok átmeneti, 1-2 hetes tantermen kívüli oktatási rend esetén kezelhessék úgy, hogy az utazó gyógypedagógusaira egyéni elbírálás vonatkozzon az aktuális helyzetüktől függően.
- A tantermen kívüli oktatás időszakában a fogyatékossággal élő tanulók mozgásfejlesztései tipikusan elmaradtak, aminek súlyos következményei voltak egészségügyi állapotukra nézve. Ellentmondásos helyzet állt elő, melynek során az államilag alkalmazott pedagógus nem biztosíthatott személyesen oktatást-fejlesztést, miközben a szülő – ha rendelkezett vele – saját költségén kénytelen volt mozgásfejlesztő szakemberrel pótolni a kieső gyógytornát, gyógypedagógiát.
Ezek tükrében kérjük, hogy amennyiben az iskolák alkalmazásában lévő szakemberek nem tarthatják meg a tantermi óráikat, és a digitális oktatás nem biztosítja a megfelelő mozgás- és gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségét, a gyerekek után járó iskolai normatívát csoportosítsák át a Sajátos Nevelési Igényű gyerekek otthonában történő egyéni, személyes fejlesztés megvalósításának piaci alapú finanszírozására.
Az ebben a pontban foglaltak abban az esetben is érvényesek, ha az iskola csak átmenetileg kényszerül tantermen kívüli oktatásra átállni.
- A tanítás élőben való folytatásához nagyon fontos a potenciálisan érintett tanulók és pedagógusok gyors tesztelése, hogy napokon belül kideríthető legyen, hogy elterjedt-e a vírus. Azonban, a PCR-tesztek 19500 forint körüli ára sokaknak nehezen vagy egyáltalán nem kifizethető. Ezért kérjük, hogy amennyiben fertőzés gyanúja áll szemben egy tanuló vagy pedagógus esetében, biztosítsanak számukra ingyenes PCR-tesztelést az osztályközösségek biztonsága érdekében!
Eredeti levelünk 3. pontjára köszönjük válaszát.
Válaszlevelében Ön kitért az Oktatási Hivatal honlapján közzétett módszertani ajánlásokra is. Bár nagy örömmel vesszük a dokumentum megszületését, az ajánlásokat és a róluk adott tájékoztatást némiképp hiányosnak tartjuk, és szükségesnek találnánk a pedagógusok továbbképzését ezeknek a platformoknak a pedagógiailag hatékony használatára.
Kérjük, a helyzet súlyosságára való tekintettel 10 napon belül válaszoljanak levelünkre.
Támogatásukban bízva, köszönettel a több ezer családot képviselő szervezetek nevében:
Lépjünk, hogy Léphessenek! Közhasznú Egyesület
Vélemény, hozzászólás?