• Ugrás az elsődleges navigációhoz
  • Skip to main content
  • Ugrás a lábléchez

Lépjünk, hogy léphessenek!

a sérült gyermekekért és családjaikért

  • RÓLUNK
  • TEVÉKENYSÉGÜNK
    • ÉRDEKKÉPVISELET
    • LAKHATÁS
    • OTTHONÁPOLÁS
    • OKTATÁS
      • A Holnap Iskolája
  • HÍREINK
  • KAPCSOLAT
  • TÁMOGASS!
  • KERESÉS
  • ENGLISH
    • About us
    • The School of Tomorrow

Van-e helye a sérült gyereknek az osztályteremben?

2021.07.06. – Egyesület

Amikor egy kisgyereknek speciális igényei vannak, a szülők nincsenek könnyű helyzetben. Ahogyan a pici cseperedik általában a család anyagi tartalékai és ereje is fogyni kezdenek. Ha másért nem, hát ezért is elengedhetetlen, hogy még a legkacifántosabb gyerekek is intézménybe kerüljenek. Innentől viszont a gyermek állapota már nem csak a saját szüleinek jelent kihívást. A pedagógusok, a társak és az ő szüleik is komoly kihívásokkal kerülnek szembe. Pedig ennek egyáltalán nem kellene így lennie. Létrehoztunk egy olyan intézményt, ahol egyetlen tanuló sem a problémát jelenti.  Erik nem tud beszélni. Semmi gond – Artúr így is érti, hogy mit szeretne mondani. Elég, ha egymásra néznek.
Természetesen beszélgetnek, az egyikük szavakkal, a másikuk pedig gesztusokkal kommunikál.
Kölcsönösen megtanulták megérteni a másikat. Eriknek meg kellett szoknia, hogy a gyerektársaságban nincs mellette az édesanyja és mindent meg kell tennie, hogy megértesse magát. Artúrnak pedig meg kellett tanulnia a figyelmet, hogy értse, mit válaszol neki az osztálytársa, aki mára egyben a barátja is
Szeretném támogatn!
A Holnap Iskolájában mindennaposak ezek a kapcsolatok. Artúr és Erik a papírforma szerint sajátos nevelési igényű, különleges szükségletű tanulónak minősülnek, mégis sokat tudnak, érdeklődő, nyitott gyerekek. Ez komoly munka eredménye, de a sikertörténetük mögött álló titok nagyon könnyen feloldható.
A velük foglalkozó pedagógusok nem tőlük várták, hogy alkalmazkodjanak a rendszerhez.
Az oktatást és a módszereket hajlították és módosították addig, hogy most mindenki jól érzi magát. Nem csak Erik és Artúr, hanem a tanáraik és a szüleik is. 
Szeretném támogatn!
Amikor a Holnap Iskoláját létrehoztuk, tudtuk, hogy nem a saját gyerekeink problémájára kell megoldást találni. Attól, hogy ők tanulhatnak, az élet csak látszatra lesz könnyebb. Tudtuk, hogy ha csak rájuk koncentrálunk, legfeljebb annyit érhetünk el, hogy egyszer valaki majd elégedetten sóhajt: “Nem olyan gáz szavak nélkül beszélni.” esetleg azt mondja majd: “Jaj, hát annyira talán nem összetett eset a kisfiú, a kollégák majd boldogulnak vele.” Azt is tudtuk, hogy nem erre van szükségünk.  Az inkluzív tanulócsoport életre hívásakor az volt a cél, hogy bizonyítsuk, hogy minden gyerek igényei különlegesek. Helyesebben mondva:
ideális esetben egyetlen gyerek igényeinek sem kellene különlegesnek lennie.
Nem azt szerettük volna, hogy Olivér, Erik vagy Artúr olyan jó környezetben tanulhatnának, hanem ha mindenki ezt tehetné. Egy olyan pedagógiai programot dolgoztunk ki, amely megvalósítja a tökéletes inklúziót, tehát minden egyes gyereket bevon a közös tevékenységekbe és mindegyiküket a saját szükségletei szerint támogatja a fejlődésben. Nálunk mindenki egyénre szabott oktatást kap, viszont eközben közösségben dolgozik. Aki nem tudja a kezét használni a távirányítós autó összeszereléséhez, bátran elolvashatja és értelmezheti az instrukciókat a többieknek. Akinek gyorsabban sikerül összeadni a számokat, az nem csak unatkozhat vagy versenyezhet a többiekkel. Akár meg is taníthatja nekik a saját módszerét – hátha így ő is rájön valami újdonságra a felfedezéseivel kapcsolatban.  Azt tartanánk a legjobbnak, ha Magyarországon minden gyerek hasonló körülmények között nevelkedhetne – olyan környezetben, ahol megerősítheti azokat a készségeit, amelyek gyengébbek és megtanulhatja kiaknázni azokat a területeket, ahol jobban teljesít.
Olyan iskolát szeretnénk, ahol a gyerekek nem egymással, hanem önmagukkal versenyeznek.
Ahol nem csak a tanmenetnek és a normáknak való megfelelés a cél, hanem elsősorban a helytállás – ez utóbbi pedig automatikusan foglalja magába az első kettőt.
Érezzük, hogy fényévekre vagyunk attól, hogy minden iskolában megvalósuljon az inklúzió – ehhez sokkal több szakemberre és pedagógusra lenne szükség, akik sokkal hatékonyabb eszközökkel tudják segíteni a gyerekeket. Ahhoz, hogy ezt elérjük, elengedhetetlen a szemléletváltás. Ennek az útja pedig nem csak drága, de sokszor kényelmetlen, vagy fájdalmas is, hiszen ilyenkor mindannyian a saját félelmeinkkel és terheinkkel nézünk szembe. 
Szeretném támogatn!

Külföldön szerencsére már léteznek példák és jó gyakorlatok. Azt reméljük, sok munkával és rengeteg saját tapasztalással ezeket a módszereket a magyarországi helyzetre lehet adaptálni. Ha ez sikerülne, sokkal közelebb juthatnánk a végső célhoz – hiszen már létezne itthon is olyan kipróbált pedagógiai program, amelynek legalább néhány elemét már most, a jelenlegi körülmények között is alkalmazni lehet. 

A nagy álom mellé most egy kicsit kisebbet is álmodtunk. 

Szeptembertől szeretnénk A Holnap Iskoláját tanulócsoport helyett igazi iskolaként elindítani. A legnagyobb különbséget az jelentené, hogy így a gyerekek nem kényszerülnének rá, hogy más intézményekbe iratkozzanak be vagy rendszeresen vizsgát tegyenek. Ez nekik és nekünk is sokkal kevesebb stresszt jelentene – de egyben a lehetőséget is arra, hogy bizonyítsuk: az inkluzív oktatás tökéletesen működik.

Szeretnénk megmutatni, hogy az “átlagos gyerekek” nem maradnak le a fejlődésben, ha véletlenül fogyatékossággal élő kicsi kerül az osztályukba – sőt, ez akár különleges lehetőségeket is rejt magában. Szeretnénk segíteni abban, hogy a különleges igényű gyermekeket ne utasítsák el élből a többségi intézmények és szeretnénk tenni azért, hogy a tanárok ne maradjanak egyedül akkor sem, ha felvállalták az összetettebb gondoskodási igényű tanulók oktatását is. 

Nem kertelünk tovább. Ehhez most a Ti segítségetekre is szükség van. A Stronger Roots Program keretében lehetőségünk vagy az egyik pedagógusunk három havi bérét összegyűjteni. A program szervezői minden adományt megdupláznak. Ezzel egy teljes félévre biztosítva lenne az egy nálunk dolgozó tanár fizetése – ez pedig a jelenlegi helyzetben a legnagyobb kincs a számunkra. Adományozz bármilyen összeget adjukossze.hu oldalán és mi készenállunk arra, hogy kifordítsuk a sarkaiból a világot!

Egyesület

Reader Interactions

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Footer

Iratkozz fel és csatlakozz hozzánk

Adatkezelési szabályzat

Startstúdió | Honlapok civil szervezeteknek

Weboldalunk a felhasználói élmény javítása érdekében sütiket használ. Kérjük, a weblap további böngészéséhez fogadd el az adatkezelési szabályzatot és a sütiket
Cookie SettingsMindet elfogadom
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT