• Ugrás az elsődleges navigációhoz
  • Skip to main content
  • Ugrás a lábléchez

Lépjünk, hogy léphessenek!

a sérült gyermekekért és családjaikért

  • RÓLUNK
    • A Holnap Iskolája
    • Közösség
    • Központi idegrendszeri sérülés (CP)
    • Érdekképviselet
      • Alapelveink
      • Személyes történetek
  • AKTUÁLIS
    • Híreink
    • A szociális ellátórendszer fejlesztése – az otthonápolás elismerése
    • Szülői közösségek támogatása
    • Egyenlő hozzáférés az oktatáshoz
    • Hozzáférhető és megfizethető lakhatás
  • KAPCSOLAT
    • Segítünk bevásárolni!
  • TÁMOGASS!
  • ENGLISH
    • About us
    • The School of Tomorrow

Nyílt levél az SNI-tanulók oktatásáról

Egyesületünk érintett szülőkkel és számos más szervezettel közösen megfogalmazott egy nyílt levelet arról, hogy mire van szüksége a Sajátos Nevelési Igényű tanulóknak és családjaiknak ahhoz, hogy a koronavírus járvány második hulláma alatt se sérüljön az oktatáshoz való joguk az SNI-tanulók távoktatásáról végzett kutatásunk tapasztalataiból tanulva.

Ha egyetért a levelünkkel, csatlakozhat a kezdeményezésünkhöz a honlap alján található űrlap kitöltésével!

 

Tisztelt Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár!

A 2019/2020-as tanév második, tavaszi félévének a nagy részét a gyermekek otthon töltötték a koronavírus járvány lassításának érdekében. A tantermen kívüli oktatás a Sajátos Nevelési Igényű tanulók jelentős részénél súlyos negatív következményekkel járt, a kimaradó fejlesztések lemaradásokat, visszaeséseket okoztak számos diák részére. Az SNI-s tanulók így ebben az időszakban a tanuláshoz való jogukat nem gyakorolhatták, példaul a súlyosan, halmozottan fogyatékos gyermekek a törvényileg előírt 20 órás fejlesztést tartalmazó tankötelezettségüknek sem tehettek eleget.

Bár az EMMI oktatási intézmények vezetőinek küldött levelében arról nyilatkozott, hogy a járványügyi adatok alapján a hagyományos nevelés-oktatás megkezdése szeptember elsejétől újra indokolt, azonban a járvány második hullámára való felkészülésként ez úton arra kérjük Önöket, hogy a következő intézkedéseket tegyék meg:

  1. A fogyatékossággal élő tanulók számára, akik eleve tipikusan kis csoportokban (6-8 fő) tanulnak a tantermen kívüli oktatás egy lehetséges újabb időszakában is tegyék lehetővé a tantermi oktatást a megfelelő járványügyi óvintézkedések betartása mellett és szülői döntés alapján!
    Ez a csoport egy eleve szűkebb réteget takar, , ahol a fogyatékossággal élő gyermekek támogatási szükségletei következtében jelentősen kevesebb a nagyobb közösségekbe való ingázás lehetősége. Többségében a szokásos napi rutint jelentő helyszínek között (pl. iskola-otthon) történik a tényleges mozgás, ami ezáltal könnyebben utánkövethető. Mindezeket figyelembe véve, számukra az otthonmaradás legtöbb esetben nem indokolt.
  2. A tantermen kívüli oktatás időszakában a fogyatékossággal élő tanulók mozgásfejlesztései tipikusan elmaradtak, aminek súlyos következményei voltak egészségügyi állapotukra nézve. Ellentmondásos helyzet állt elő, melynek során az államilag alkalmazott pedagógus nem biztosíthatott személyesen oktatást-fejlesztést, miközben a szülő – ha rendelkezett vele – saját költségén kénytelen volt mozgásfejlesztő szakemberrel pótolni a kieső gyógytornát, gyógypedagógiát.
    Ezek tükrében kérjük, hogy amennyiben az iskolák alkalmazásában lévő szakemberek nem tarthatják meg a tantermi óráikat, és a digitális oktatás nem biztosítja a megfelelő mozgás- és gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségét, a gyermekek után járó iskolai normatívát csoportosítsák át a Sajátos Nevelési Igényű gyermekek otthonában történő egyéni, személyes fejlesztés megvalósításának piaci alapú finanszírozására.
  3. Amennyiben a tantermi oktatás mégsem megoldható, például fokozottan veszélyeztetett gyermekek esetében, a Sajátos Nevelési Igényű tanuló képességeinek megfelelő digitális távoktatását a megfelelő digitális platformok használatával (például Zoom vagy Teams) kérjük szervezzék meg! A tavaszi tantermen kívüli oktatás időszakában a gyermekek lemaradásához vezetett a kontaktórák és csoportos órák hiánya, az e-mailben elküldött, önállóan vagy szülői segítséggel megoldandó feladatok nem elégségesek, ezért kérjük, hogy a tantermen kívüli oktatás kötelezően jelentsen heti rendszerességű egyéni és csoportos online órákat! Amennyiben egy családban nem áll rendelkezésre videóhívásra alkalmas eszköz vagy internetelérés, ennek biztosítására csoportosítsanak át támogatást!
  4. A tanítás élőben való folytatásához nagyon fontos a potenciálisan érintett tanulók és pedagógusok gyors tesztelése, hogy napokon belül kideríthető legyen, hogy elterjedt-e a vírus. Azonban, a PCR-tesztek 30 ezer forint körüli ára sokaknak nehezen vagy egyáltalán nem kifizethető. Ezért kérjük, hogy amennyiben fertőzés gyanúja áll szemben egy tanuló vagy pedagógus esetében, biztosítsanak számukra ingyenes PCR-tesztelést az osztályközösségek biztonsága érdekében!

Kérjük, a helyzet súlyosságára való tekintettel 10 napon belül válaszoljanak levelünkre.

Támogatásukban bízva, köszönettel a több ezer családot képviselő szervezetek nevében:

 

Csatlakozott szervezetek:

Angelman Alapítvány

Autizmus Live

Civil Közoktatási Platform

Dr. Szabó Zsuzsanna, gyermekneurológus

Gondoskodás Gyermekeinkért Alapítvány

Egyesület az Inklúzióért

Egy Ház – Egy Otthon

Egy a Világunk Alapítvány

Lásd a világot autista szemmel egyesület

Nem Adom Fel Alapítvány

Paksi Szivárvány Egyesület

Székely Szeretetszolgálat Alapítvány

Szikra Tehetséggondozó Egyesület

Találj Magadra Egyesület

Vakok Iskolájának Szülői Szervezete

Völgyzugolyház Alapítvány

 

 

Ha Ön vagy szervezete is egyetért a levéllel, az alábbi űrlappal tudnak csatlakozni a kezdeményezéshez.

Csatlakozom!

A kezdeményezéssel egyetértek és aláírásommal szeretnék csatlakozni hozzá.
  • Csak akkor töltse ki, ha egy szervezet nevében írja alá nyílt levelünket!

Footer

Iratkozz fel és csatlakozz hozzánk

Startstúdió | Honlapok civil szervezeteknek