• Ugrás az elsődleges navigációhoz
  • Skip to main content
  • Ugrás a lábléchez

Lépjünk, hogy léphessenek!

a sérült gyermekekért és családjaikért

  • RÓLUNK
  • TEVÉKENYSÉGÜNK
    • ÉRDEKKÉPVISELET
    • LAKHATÁS
    • OTTHONÁPOLÁS
    • OKTATÁS
      • A Holnap Iskolája
  • HÍREINK
  • KAPCSOLAT
  • TÁMOGASS!
  • KERESÉS
  • ENGLISH
    • About us
    • The School of Tomorrow

Viki

Senki sem születik szülőnek, de a gyermekei megérkezésével szülővé válik. Senki sem születik érdekvédőnek, de egy nem tipikus fejlődésű gyermek szülőjeként azzá kell válnia. Kiábrándító tapasztalást követő, kényszerű választásunk ez szülőként az ellátási rendszer hiányosságainak kiszolgáltatott gyermekünk érdekében. A valódi elfogadás fontosságát és a közösségekre gyakorolt hatását még alig megértő társadalomban pedig az igazi esélyteremtés egyik feltétele.

Szülőként sajnos nekünk kell kezünkbe venni a gyermekünk fejlődését leginkább biztosító, egyéni fejlesztési-oktatási utak felkutatását, megteremtését, miközben nem vagyunk szakemberek, így a kellő hozzáértést és szakmai ismereteket is meg kell szereznünk mindeközben.

Legtöbben nem kapunk elég háttértámogatást sem szakmai oldalról, sem szükséges megértést és együttműködést a gyermekünk problémáit felületesen értő és kezelő, azok megoldására nem megfelelően felkészített intézményekből.

A szakmai hiányosságok miatt a szülői érdekvédelem fontos része a gyermekünk kortárs közösségének, a vele kapcsolatban álló felnőtteknek a felkészítése, érzékenyítése is.

Állandó információszerzést és sok időt igénylő tevékenységgé válik az érdekérvényesítés az évek során, ezért igyekszünk a hozzánk hasonló élethelyzetben levő szülőtársainkkal kapcsolatba kerülni, hogy a folytatáshoz egymástól megerősítést és támogatást kaphassunk. Egymásnak erőt adva, közösen kell kiállnunk a nyilvánosság és a döntéshozók elé a problémáinkkal és együttműködést, valódi támogatást kérnünk.
Az évtizedek óta fennálló és megoldatlan rendszerszintű problémákra újra és újra fel kell hívnunk az intézményvezetők, a minisztériumok illetékeseinek a figyelmét is, amelyekre rendeletek szintjén ugyan léteznek megoldások, de a gyakorlatban ezek nem megvalósíthatók az alkalmazási feltételek megteremtésének elmaradása miatt.

Fontos szembesülnünk mindezekkel, mert a saját erőből kitaposott egyéni utak is csak rendszerszintű változásokkal lesznek maradandók, példamutatók és igazi esélyteremtési lehetőségek a jövőben.
A törvényi rendelkezések és szakmai ajánlások gyakorlati megvalósításához közös gondolkodással és az érintettek tapasztalatain, javaslatain alapuló, valódi segítséget jelentő gyakorlatok bevezetését kell országos, intézményi szinten elérnünk.

A speciális igényű gyermekek ellátásának valódi, rendszerszintű megteremtése szülői érdekvédelem nélkül esélytelen. Egy jól működő ellátórendszer kialakítása és fenntartása az egész társadalom élhetőbb jövőjének is alapjául szolgál.

Olivér útja a speciális oktatási hely felé

Az egyéni utak kitaposásához egy szakmailag felkészületlen és magára hagyott oktatási rendszerben állandó szülői jelenlét kell. Erről szól autista fiamért, Olivérért végzett, teljes állású érdekvédelmi tevékenységem már kilenc éve.

A fiam, Olivér öt-hat éves korában merült fel bennünk, szülőkben, hogy különleges egyéniségének hátterében valamilyen neurológiai fejlődési eltérés állhat. Neurológiai, pszichológiai kivizsgálásokat, több éves bizonytalan „hibakeresést” és többféle fejlesztési mód kipróbálását követően a harmadik kivizsgálást végző szakambulancián autizmus spektrumzavart diagnosztizáltak nála.
Olivér ekkor fejezte be az első osztályt egy vidéki integrációs általános iskolában, amelybe szakértői véleménnyel sajátos nevelési igényű tanulóként érkezett.

Számunkra nem elkeseredést, hanem megnyugvást hozott a diagnózis kézhez vétele, hiszen azt gondoltuk, ezzel az útmutatóval végre megfelelő fejlesztésekhez és speciális oktatási lehetőségekhez juthat hozzá Olivér. Sajnos a valóság nagyon hamar kiábrándító lett számunkra.

Az integrációs iskolában, amelyet elvileg SNI-s tanulók megfelelő ellátására hoztak létre, a pedagógusok általánosságban semmilyen szinten nem voltak felkészítve speciális bánásmódot igénylő tanulók oktatására, nem rendelkeztek megfelelő ismeretekkel, főleg nem gyakorlattal SNI-s tanulók differenciált, egyéni tanmeneten alapuló oktatására, nem ismerték az autizmus spektrumzavar fogalmát.


Olivér nyolc évesen, átlagon felüli intellektussal, a korábbi évek magán finanszírozású fejlesztéseinek hatására autistaként jól szocializálva, viselkedési problémáktól mentesen, közösségi integrációra szakértők által is alkalmasnak találva, az oktatási rendszer és az intézményfenntartó részéről a speciális oktatás biztosítása terén megmutatkozó súlyos szakmai hiányosságok miatt a közoktatás perifériájára szorult.


Egy országos rendszer- és fenntartói szintű problémára szülőként, egyedül kellett elkezdenem megoldásokat keresnem, miközben Olivér közösségi léte kizárólag a pedagógusai empátiáján és  a velük való együttműködésemen alapult. Sem szakmai szervezetek, sem az országos érdekvédelem által évtizedek alatt kidolgozott szakmai gyakorlatok nem jelentenek ugyanis megoldást az állami oktatási rendszerben, mivel hivatalos együttműködést és megfelelő számben szakemberek alkalmazását nem finanszírozza a fenntartó.

Szülőként tehát a rendszeren kívülről kellett elindítanom egy integrációs iskolában a valódi integráció alapjainak megteremtését az ASD-s tanulók fogadásához: megszereznem az iskolaigazgató támogatását az Alapító Okirat módosításának javaslatához, segítenem az intézményvezetésnek legalább egy autizmus specifikus gyógypedagógus felkutatásában.
Nekem kellett hozzáfognom az alapvető szakmai információk, az autizmussal kapcsolatos speciális tudás átadásához Olivér pedagógusai részére, akik hivatalosan ilyen jellegű szakmai támogatást nem kaptak Olivér egyénre szabott oktatásának, közösségi nevelésének megvalósításához.

A hatályos köznevelési törvény SNI-re vonatkozó részeinek, az országos érdekvédelmi és szakmai szervezetek által kidolgozott irányelveknek, az Oktatási Jogok Biztosa szakmai ajánlásainak folyamatos felmutatása tette lehetővé, hogy elviekben egy speciális oktatási helyet alakíttassak ki Olivérnek az őt fogadó oktatási intézményekben.
Az iskolai közösségben való fejlődési lehetőség az önálló felnőtté válásához alapvetően fontos, de szakmai segítség nélkül csak Olivér spontán szociális fejlődésének eszköze, visszafordíthatatlan társadalmi szegregációjának megakadályozása. Speciális oktatása kezdetektől fogva megoldatlan, a fenntartó és a szakmai szervezetek együttműködésének kialakítása nélkül továbbra is esélytelen.

Egy szülő által elindított egyéni oktatási útnak nincs jövőbeli folytatása az egész rendszer átalakítása, szakmai és finanszírozásbeli hiányosságainak felszámolása nélkül.  A rendszerszintű minőségi ellátási hajlandóság eléréséhez kell hozzájárulnunk, mert a szülők által helyileg kiharcolt félig-meddig megfelelő, jó gyakorlatok nem jelentenek igazi megoldást az egyénre szabott oktatás valódi alapjainak megteremtéséhez.

Írta: Gömbösné Hideg Viktória

 

Szeretnék még többet megtudni az érdekképviseletről!

Footer

Iratkozz fel és csatlakozz hozzánk

Adatkezelési szabályzat

Startstúdió | Honlapok civil szervezeteknek

Weboldalunk a felhasználói élmény javítása érdekében sütiket használ. Kérjük, a weblap további böngészéséhez fogadd el az adatkezelési szabályzatot és a sütiket
Cookie SettingsMindet elfogadom
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT